Aadhaar cards requirement in Railway Recruitment

 

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Railway Recruitment Boards (रेलवे भर्ती बोर्ड)

रेलवे भर्ती बोर्ड (आरआरबी) इस योजना को पेश करने का प्रस्ताव देते हैं
अपने आने वाले उम्मीदवारों के लिए आवेदन करने वाले उम्मीदवारों की पहचान की पुष्टि करना
आधार कार्ड के माध्यम से परीक्षा

परीक्षा के दौरान उम्मीदवारों की पहचान सुनिश्चित करना महत्वपूर्ण है
आरआरबी परीक्षाओं के निष्पक्ष आचरण और प्रयासों की रोकथाम के लिए
प्रतिरूपण यह भी एक परेशानी मुक्त और सुविधाजनक मोड है
उम्मीदवारों के लिए सत्यापन

इस अधिनियम के तहत आधार अधिनियम और विनियम के प्रावधान हैं
14 सितंबर 2016 से प्रभावी होने और इस पर सूचनाएं आती हैं
प्रभाव आधिकारिक राजपत्र में प्रकाशित किया गया है। की धारा 57
आधार अधिनियम 2016 की स्थापना के लिए आधार संख्या के उपयोग की अनुमति देता है
किसी भी कानून के अनुसार किसी भी उद्देश्य के लिए किसी व्यक्ति की पहचान या
इस आशय के लिए कोई अनुबंध

उसी प्रकार से, अभ्यर्थियों में रोजगार के लिए आवेदन करना चाहते हैं तो
अब से रेलवे ऑनलाइन आवेदन फार्म  भरते समय 12 अंकों की आधार संख्या प्रस्तुत करनी होगी
जिन अभ्यर्थियों ने ऑनलाइन आवेदन फार्म भरा है लेकिन उस में आधार संख्या नहीं डाला है या
आधार नहीं मिला है लेकिन बे आधार कार्ड आवेदन 28 अंकों संख्या डाल सकता है  इस
आधार संख्या का प्रयोग उंगलियों के प्रिंट से मेल खाने के लिए किया जाएगा
बायोमेट्रिक उपस्थिति प्रणाली के समय और स्थान पर
परीक्षा, जिसकी स्थापना आधार सर्वर पर जमा की जाएगी
उम्मीदवार की सही पहचान

रेलवे में पदों के लिए आवेदन करने की इच्छुक उम्मीदवारों से अनुरोध है कि वे
जल्द ही आधार नामांकन केंद्रों पर जाएं और जल्द से जल्द आधार कार्ड अप्लाई करे

उपर्युक्त प्रावधान सभी राज्यों और संघ शासित प्रदेशों में लागू है
जम्मू और कश्मीर, मेघालय और असम राज्य को छोड़कर भारत
इन राज्यों के आवेदक ऑनलाइन आवेदन पत्र में प्रवेश कर सकते हैं,
उनके मतदाता पहचान संख्या, वैध पासपोर्ट संख्या, ड्राइविंग लाइसेंस नंबर
या किसी अन्य वैध सरकारी पहचान पत्र संख्या के समय
भावी आरआरबी भर्ती के लिए आवेदन

 

In English


Railway Recruitment Boards

Railway Recruitment Boards (RRBs) propose to introduce the scheme
of  verifying  the  identity  of  candidates  applying  for  their  forthcoming
exams through Aadhaar cards.

Ascertaining the identities of candidates during examination is critical
for  fair  conduct  of  RRB  examinations  and  prevention  of  attempts  at
impersonation.  It  is  also  a  hassle  free  and  convenient  mode  of
verification for the candidates.

The provisions of Aadhaar Act and the Regulations under the Act have
come  into  effect  from  14  September  2016  and  notifications  to  this
effect  have  been  published  in  the  Official  Gazette.  Section  57  of  the
Aadhaar Act 2016 permits the use of Aadhaar number for establishing
the  identity  of  an  individual  for  any  purpose  pursuant  to  any  law  or
any contract to this effect.

Accordingly,  candidates  desiring  to  apply  for  employment  in  the
Railways,  henceforth,  are  requested  to  acquire  Aadhaar  Cards  may
furnish  their  12  digit  Aadhaar  number  at  the  time  of  filling  up  the
online  application  form.  Such  candidates  who  have  enrolled  for
Aadhaar  but  have  not  received  Aadhaar  Card  may  furnish  28  digit
Aadhaar  Enrollment  ID  printed  at  the  Aadhaar  Enrolment  slip.  The
Aadhaar number will be used to match the finger prints taken through
biometric   attendance   system   at   the   time   and   venue   of   the
examination,  with  that  stored  on  the  Aadhaar  server  to  establish
correct identity of the candidate.

Candidates desiring to apply for posts in the Railways are requested to
visit  the  Aadhaar  Enrollment  Centers  at  the  earliest  and  get  them
enrolled for Aadhaar.

The above provision is applicable in all states and Union Territories of
India  except  the  state  of  Jammu  &  Kashmir,  Meghalaya  and  Assam.
Applicants from these states may enter in the online application form,
their voter ID number, valid passport number, driving license number
or  any  other  valid  Government  identity  Card  number  at  the  time  of
applying for future RRB recruitments.

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